
En unik butik
Efter att Vaggeryd har varit utan en barnklädesbutik ett tag så öppnade butiken Lilla Jag i maj 2019 på Östergatan i Vaggeryd. Vi har träffat Mathilda Brännström som nu lever sin dröm att driva en egen butik.
Drömmen om att få driva ett eget företag har alltid funnits hos Mathilda och intresset tog fart när hon läste handelsprogrammet vid Fenix gymnasium men egentligen började det tidigare än så.
"När mina föräldrar hade besök, så ordnade jag en butik hemma, så att gästerna fick gå upp och handla av mig", berättar Mathilda.
Att det blev just barnkläder i butiken Lilla Jag är kanske inte så konstigt. Mathilda har arbetat i klädbutik i 12 år, bland annat på People i Vaggeryd och de senaste åren som Visual merchandiser på Vero Moda i Göteborg.
"Att vara Visual merchandiser kan beskrivas som att vara dekoratör eller någon som stylar hur en butik ska se ut utifrån perspektivet att sälja mer produkter", berättar Mathilda.
När Mathilda var föräldrarledig med andra barnet tog hon och hennes sambo beslutet att flytta tillbaka till Vaggeryd och öppna en egen butik.
"Jag har alltid vetat att jag vill öppna egen butik och tajmingen kändes rätt att flytta tillbaka till Vaggeryd. Det saknades en barnklädesbutik i Vaggeryd och vi har själva små barn så intresset för barnkläder var extra stort. Sedan är det såklart smidigt att bo nära våra familjer när vi har små barn."

Intresset och kunskapen om inredning märks när man går in i butiken. Det är genomtänkt och unikt, vilket även gäller för de kläder och inredning som säljs. I butiken finns det olika märken som inte säljs i barnklädesbutiker i Jönköping eller Värnamo blandat med lite mer bredare märken.
"Min tanke är att kunderna ska kunna hitta unika produkter i butiken. Jag tror att det är viktigt att få känna sig unik, särskilt i en liten stad, där vill man inte att halva skolan ska gå runt i samma jacka."
Förutom att ta in lite mer ovanliga märken så finns det ibland bara ett klädesplagg i varje storlek. Det skapar i sin tur en efterfrågan, så ibland blir vissa plagg uppbokade av kunder innan de ens hängs ut i butiken. Att det är rätt att satsa på speciella plagg och inredning som inte alla andra har märks också genom att kunderna är beredda att resa en bit för att besöka butiken. Under de första månaderna har Lilla Jag redan haft besök från kunder från både Eksjö och Habo. Responsen från kunderna har varit positiv och Mathilda upplever att Vaggerydsborna är glada och tacksamma för att Lilla Jag har öppnat. Målet är att alla kunder ska ha känt sig sedda vid ett besök i butiken.

"Känslan är att folk tycker om att kunna handla lokalt och att det är en viktig fråga."
Även om beslutet att starta egen butik var lätt så är det inte alltid lätt att driva butik. Lilla Jag finns som fysisk butik och under hösten lanserade de även en webbshop. En annan satsning är närvaron på Instagram där Mathilda satsar på fina bilder på produkterna och att ibland ha tävlingar.
"Jag får testa mig fram både vad det gäller produkter, öppettider, webshop och olika event för att se vad som fungerar."
Lilla Jag har varit öppet i snart ett år men Mathilda har fler drömmar under kommande år.
"Mitt första mål är såklart att få snurr på Lilla Jag, men efter det hade jag velat öppna en till barnklädesbutik, kanske i en annan mindre ort i länet. Det vore kul om Lilla Jag kunde öppna i en större lokal i Vaggeryd om några år som kanske kunde ha en cafédel också"