Fred Edqvist. Foto: Anna Sköld

Profilen – Fred Edqvist

Visst har jag många företagskunder och visst skulle jag kunna kalla mig IT-konsult. Kunderna använder dock inte mitt företagsnamn. De ringer ”Fred”. Och jag tänker inte heller på mig själv som någon i IT-branschen.

Jag har valt att finnas i butikslokal, ha fasta öppettider och vara tillgänglig på ett lite ovanligt sätt för oss i IT-branschen. Jag ser mig som en del av centrum. Jag har inte en butik man går och shoppar i, men jag har det som behövs för att tekniken ska fungera. Och det är så jag vill jobba – enkelt, nära och snabbt. För teknik är kul när man inte märker av den.

Men eftersom en toner alltid tar slut när man har som mest bråttom, så hjälper det inte att internet kan leverera på 24 timmar. Då hjälper bara att vi finns HÄR, i butiken eller i kvarteret.

Jag har mina kunder här och är alltid i närheten.

Fred svarar i telefon, Foto: Anna Sköld

Foto: Anna Sköld

Jag tror att IT kan vara ett sätt för yngre och äldre människor att mötas. När farmor får en läsplatta kanske barnbarnet hjälper till med vardagspysslet, visar enkla funktioner och hittar inställningar som kanske har blivit lite tokiga. Läsplattan är lättare att ta till sig än datorn och får fler och fler att övervinna sin teknikoro.  Men när bredbandet och tekniken gör sig påmind, då är det oftast problem och då ska det vara lätt att få hjälp.

När man ringer supportfunktionen för Vaggeryds Energis nätverk är det jag som svarar.

Jag vill ännu mer bli en butik för alla åldrar. I butiken träffas ofta yngre förmågor, som Emanuel och Thais. Jag erbjuder gärna praktikplats och ibland extrajobb. Jag vill erbjuda en arbetsplats för yngre teknikintresserade och en mötesplats för alla.

En ”våga fråga butik”.  

Fred Edqvist, Edqvists ITlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster i Vaggeryd